woensdag 20 maart 2024

Het heilige pentakel

 


-het Heilige Pentakel van de Hoge Verlossing-


Recent ontving ik van het medium Giselle Gastinet de volgende mail: Beste Jan Jaap, gisterenavond, rond middernacht toen ik op mijn kamer in het klooster was, vond er een zeer verrassende gebeurtenis plaats. Het gaat om u, ik zal u uitleggen waarom. Terwijl ik in het halfdonker zat, viel plotseling een spiraalvormige lichtbron, gevormd door duizenden kleine fonkelende sterren de kamer binnen. Ik hoorde een zacht kristallen geluid en het was alsof een zachte stem mijn naam uitsprak: Giselle...Toen, zonder dat ik wist waar het vandaan kwam, verscheen er een figuur in het hart van deze sprankelende energiebron. Een entiteit van licht stond voor mij. Zijn blik was zuiver en doorzichtig als rots water. Ik heb nog nooit ogen gezien van zo’n mooi en doorschijnend groen. Onze ogen ontmoetten elkaar enkele seconden lang, maar die een eeuwigheid leken. Toen knikte de entiteit van licht simpelweg, voordat hij verdween, even majestueus en mysterieus als hij was verschenen. Op de plaats die hij had ingenomen, op de vloer, leek iets te liggen. Ik stapte aarzelend naar voren. Blijkbaar had de entiteit van licht een envelop achtergelaten. Waarschijnlijk voor mij bestemd. Ik nam het in mijn hand en zag dat mijn naam er in alle letters op geschreven stond. Deze vreemde en zeer speciale envelop, verzegeld en gestempeld met was, was voor mij bedoeld. Binnenin zat een perkament met de namen en voornamen van 7 personen, voorzien van het zegel van de Hoogste Instanties van de Onzichtbare Wereld. U bent een van de zeven mensen Jan Jaap. Daarom ontvangt u van mij deze boodschap. Plaats uzelf onder de bescherming van de onzichtbare wereld en aanvaard mijn hulp. Het is mij om te vertellen dat u deel uitmaakt van de 7 verdienstelijke mensen aan wie ik gratis mijn hulp moet aanbieden. Bovendien heb ik de vrijheid genomen u het Heilige Pentakel van de Hoge Verlossing met bijbehorende instructies aan te bieden. Dat was het verhaal, maar de impact die het geheel op mij had was niet alleen deze vertelling, maar meer het symbool van dit pentakel. Ik heb op internet naar dit symbool gezocht en kwam toen tot de volgende gegevens.

Een pentakel is in Thelema-orde van Aleister Crowley een talisman die wordt gebruikt bij magische bezweringen. Het is meestal gemaakt van perkament, waarop het symbool van de op te roepen geest of entiteit getekend staat. Wat is nu die Thelema-orde? Thelema, het Griekse woord voor wil of intentie, is een occulte filosofie waarin de Wil heilig is en alle handelingen die intentioneel geschieden in meerdere of mindere mate als magisch beschouwd worden. Deze filosofie benadrukt ook de rituele praktijk van Magick. Magick is weer de naam die de Britse occultist,  schrijver en dichter Aleister Crowley aan zijn systeem van magie gaf. In de breedste zin kan het gaan om elke daad die de intentie heeft iets te veranderen. Met de toevoeging van een “k” in het woord volgde Crowley de vroegmoderne spelling van “magie” in het Engels. Zijn magick werd vrij populair in de eerste helft van de 20e eeuw, toen hij het tot de kern van zijn mystieke systeem Thelema maakte. Hij had een kwalijke reputatie door zijn losbandigheid, wat hem de bijnaam “The Wickedest Man in the World” bezorgde. Hij richtte vele occulte genootschappen op, zoals de Argentum Astrum orde(A.A.), de Abbey of Thelema in Sicilië. Hij woonde in een huis aan de rand van Loch Ness. Hij wordt afgebeeld op de cover van het album “ Dangerous” van Michael Jackson en ook staat hij afgebeeld op de hoes van het Beatles album Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band. Crowley was ook lid van de Hermetic Order of the Golden Dawn, een laat 19e-eeuwse orde, gewijd aan spirituele, filosofische en magische ontwikkeling. Het was een mengeling van kabbalistische concepten, versmolten met onderdelen uit de Egyptische en Griekse godsdienst met oosterse concepten uit de Hindoeïstische en boeddhistische filosofie. Dit alles binnen een structuur van een esoterische orde, geïnspireerd op de vrijmetselarij en de Rozenkruisers.

In dit pentakel is de achtpuntige ster te zien, ook wel bekend als het Zonnewiel of Zonnerad. Het stond voor God, Christus, bescherming en overwinning. De achtpuntige ster is ook het symbool van de Soemerische godin Inanna en haar Akkadische tegenhanger Ishtar. Deze godinnen werden geassocieerd met de planeet Venus, de heldere morgenster, zo genoemd omdat ze na de zon en de maan, het helderste hemellichaam is en kort voor zonsopgang zichtbaar is in het oosten. Venus kondigde de zon aan en hierdoor werd ze al in de verre oudheid geassocieerd met het goddelijke. Ook bestaan er verschillende spirituele tradities waarbij de achtpuntige ster staat voor goddelijke energie, zoals het symbool voor de kundalini energie. Wat toont dit pentakel nog meer aan symbolische gegevens? Hiervoor ben ik opzoek gegaan naar de symbolische betekenis van de Pentakel in de tarot. De vijfpuntige ster met een cirkel er omheen wordt in de tarot pentakel genoemd en is het symbool dat de serie tarotkaarten met elkaar verbindt. We zouden de afbeelding als een tarotkaart aas kunnen beschouwen, wat staat voor een nieuw begin op materieel gebied of met bewustwording van een talent. Voor taoïsten is het pentagram een teken van natuurkrachten. In het taoïsme is de Wu Xing het harmonische systeem van de vijf elementen: water, vuur, aarde, metaal en hout. Hierbij verbinden de vijf lijnen van het pentagram deze elementen. Maar we zien ook het pentagram met vleugels, dat staat voor het bovennatuurlijke. Ook Google lens gaf geen aanvullende informatie omtrent de betekenis van de afbeelding. Bij het raadplegen van de zoekmachine van Microsoft kwam ik een overeenkomende afbeelding tegen die werd omschreven als een Metatron. In de heilige geometrie verwijst de naam metatron naar de driedimensionale kubus die alle basispatronen van het universum in zich verenigt. Volgens de heilige geometrie bestaat alles in de kosmos uit vijf platonische vormen of lichamen. De tetraëder, hexaëder, of kubus, octaëder, dodecaëder en de icosaëder. Met metatron of matatron wordt ook de aartsengel bedoeld. Deze zou goed kunnen passen bij de vleugels die op de afbeelding zijn weergegeven. Deze bijzondere symbolische figuur wordt vooral in geheimzinnige joodse en islamitische teksten genoemd. Ook gebruiken de aanhangers van de heilige geometrie deze aartsengel als symbool van kosmische kracht. Ik zal Giselle Gastinet toch moeten verzoeken of zij mij nog meer geheimen van de pentakel afbeelding kan onthullen. Wel ben ik haar erkentelijk voor het feit dat zij door haar boodschap mij aan het zoeken heeft gezet om de magische symboliek van pentagrammen te bestuderen. Misschien dat mijn blog Spirituele Filosofie ook wel een kunstzinnig pentakel verdient. Ik ben jij, jij bent mij en wij zijn zij met ons erbij.


J.J.van Verre.



Literatuur:


-Kundalini Symbolen, www.ANNE-MARIE.eu

- Pentakel en Pentagram, Wikipedia.

-Metatron, Wikipedia.

Geen opmerkingen: