donderdag 4 april 2024

Het aanschouwen der dingen

 

                                           -Tegeltjes wijsheid.


Het aanschouwen der dingen:

Het aanschouwen is een wonderbaarlijk iets waar wij nog weinig van weten. Als wij dat doen zijn we helemaal naar buiten gericht, maar juist als we dat helemaal zijn lijken in ons dingen te gebeuren die verlangend hebben liggen wachten op het niet bekeken worden. En terwijl zij zich intact en zeldzaam anoniem zonder ons in ons voltrekken, groeit in het voorwerp buiten hun betekenis sterker en meer overtuigend hun enig mogelijke naam waarin wij het gebeuren in ons innerlijk met vreugde en eerbied herkennen zonder er zelf aan te komen, het alleen maar van ver en heel zacht begrijpend onder het teken van een zojuist nog vreemd en in het volgende moment al weer verdwijnend ding.

                        -Rainer Maria Rilke


De bovengenoemde beschouwing omtrent het aanschouwen der dingen is prachtig vertaald door Gerard Kessels, die de gedichten van Rilke met veel gevoel voor liefde en spiritualiteit heeft weergegeven en de diepere betekenis met zijn eigen analyse versterkt. Het aanschouwen als woord heeft niet alleen de betekenis van "met de ogen zien", maar meer in een wat verhevener stijl met bewondering of verwondering aanzien. Het richt zich vaak tot de natuur, de hemel of raakt bijna een spirituele bron, zoals het levenslicht aanschouwen of in de zin: Het daglicht zal hij wel niet meer aanschouwen. Ook bestaat er een nauwe relatie met de openbaring. Het heeft dan een religieuze betekenis, waarbij een Godheid zich zelf of zich als een boodschap aan de mensheid laat zien. Het aanschouwen der dingen is een poëtische handeling, waarbij we onze ogen richten op de wereld om ons heen. Het is het bekijken, beschouwen en waarnemen van de wonderen die zich voor ons ontvouwen. Soms, in stilte van het moment, kunnen we de essentie van het bestaan aanschouwen, als een afbeelding welke zich ontvouwt in de galerij van ons bewustzijn. Het is een moment van verbinding tussen ons innerlijke zelf en de buitenwereld, waarin we de diepte van het bestaan kunnen peilen en de schoonheid van het leven kunnen omarmen. Het is zo belangrijk om te blijven aanschouwen, want in die eenvoudige handeling ligt een oneindige rijkdom aan betekenis en verwondering. Bij het intens bewonderen kunnen we ons zijn verbinden met het waargenomen object of entiteit en op zo'n manier kan het object in ons bewustzijn worden geprojecteerd, misschien nog sterker uitgedrukt, kan worden gesublimeerd. We zijn dan een in ons bewustzijn en voelen ons daadwerkelijk en ook emotioneel verbonden. Ik ben jij, jij bent mij. In ons bewustzijn zijn we van allebei. 

In de stille ochtendnevel, waar de zon haar eerste stralen werpt, aanschouw ik de wereld om mij heen. De dauwdruppels op het gras, als kleine juwelen in het ochtendlicht, vertellen verhalen van de nacht. De bomen fluisteren zachtjes, hun bladeren dansen in de wind en ik luister naar hun geheimen. De vogels vliegen hoog boven mij, hun tjilpende liedjes vormen een melodie, die mijn ziel beroert en verwarmt. En in dat stille moment van aanschouwen, voel ik de verbinding met alles om mij heen, de diepte van het bestaan, de schoonheid van het leven. Laten we blijven aanschouwen, want in die eenvoudige handeling ligt een oneindige rijkdom aan betekenis en verwondering.

In het avondschemer, waar  sterren ontwaken, aanschouw ik de kosmos boven mij. De maan, een gouden schijf, streelt de aarde, verlicht mijn gedachten en wekt dromen tot leven. De nacht fluistert geheimen, door wind gedragen verhalen en ik luister naar de stilte. En in dat stille moment van aanschouwen, voelt de eeuwigheid als mijn mantel, verbonden met de illusie van tijd en ruimte. Laten we blijven aanschouwen, want elke ster heeft een eigen verhaal, een eigen geschiedenis die zich uitstrekt over miljoenen jaren. Een lichtpuntje zo nietig aan het grote firmament, zo verre van nabij, ik vraag me wel eens af: Ziet hij ons hier op aarde en ook de verwondering mij? De verwondering der dingen zijn een spirituele rijkdom, die het mogelijk maken om ervaren emoties in taal uit te drukken. 

J.J.v.Verre



Literatuur:

-Nieuwe gedichten&Nieuwe gedichten het ander deel, Rainer Maria Rilke, vertaling Gerard Kessels, EAN 9789086842872.

-Verwondering, blog spirituele filosofie,18-12-2009.


Geen opmerkingen: