vrijdag 25 januari 2008

Mijn bed.


Weten dat er een bed op mij wacht als het lichaam is vermoeid,na een dag van

inspanning.

Weten dat de rust die gaat komen een volgende dag mogelijk maakt in al zijn

mogelijkheden.

Een goede nachtrust geeft een lichaam nieuwe energie en vrijwaart de geest van

onnodige irritaties en concentratie verlies.Slapen en mijn bed zijn onlosmakelijk

met elkaar verbonden.

Mijn bed is niet zomaar een plaats waar ik mij ’s avonds terug trek om te gaan

slapen.

Het is een plaats van zijn in een houding van ontspanning en een momentum van

bezinning, van geestelijke evaluatie, van diepere gedachten.Een plaats waar dromen

zich kunnen manifesteren in een ruimte van stilte en rust.Slapen gebeurt vanzelf als

het bewustzijn voldoende is verlaagd.Slapen is veel meer dan rusten alleen.

Mijn bed is niet alleen de drager van mijn matras,maar meer een tempel van rust en

een haven waar dromen in- en uit kunnen varen.Slapen kan een passie zijn en niet

alleen een nodige onderbreking tussen twee dagen. Waarom is slapen voor mij zo

belangrijk ?

Het brengt mij in de positie,dat alles los gelaten kan worden en dat bij ’t ontwaken

de volgende ochtend,alles wat belangrijk was blijft bestaan en een deel van het

onbekende, bekend en vertrouwd kan worden.Het onbekende kan worden ontsloten na

ieder ontwaken.

Het nieuwe kan onderzocht of beleefd worden en toegevoegd aan de eerdere

ervaringen in dit leven.Wakker worden is een start van een avontuur,omdat eigenlijk

niets het zelfde is als de dag tevoren,alleen lijkt alles wel het zelfde.Het gaan

slapen is een minder bewust avontuur in een andere wereld van onzekerheden.

Het brengt de slaper vanuit z’n bed in een

andere dimensie,terwijl z’n lichaam netjes op zijn matras blijft liggen.

Slapen is een overgave,je denken stoppen en je persoonlijkheid los laten in de

wetenschap dat je waarschijnlijk de volgende ochtend weer wakker zal worden.Slapen

is een cesuur tussen toekomst en verleden,tussen licht en duisternis,tussen begin en

einde en tussen zijn en willen worden.Slapen is qua tijd de belangrijkste bezigheid

in iemands leven.

Mijn bed is overdag onbemand ,stil en levenloos,onbezield en gesloten.Energetisch

gezien,bestaat er in mijn bed geen rust.De houten drager van mijn matras takelt af,

en de spiraal onder mijn matras verlies geleidelijk aan z’n veerkracht.Mijn matras

de drager van mijn nachtelijke lichaam verschrompeld langzaam en de spiraliserende

elementen strijden met de oppervlakte wie de sterkste is.

Uiteindelijk verliezen beiden.

Het desintegratie mechanisme van mijn bed is misschien niet zo interessant,maar het

laat wel zien ,dat een nieuw bed met een goede matras een wezenlijke bijdrage kan

leveren tot een optimale slaap prestatie. Slapen is je overgeven aan de toekomst

van morgen.

Wakker worden is afstand nemen van deze overgave en het hernieuwde gevoel van

geestelijke en lichamelijke eenheid herpakken.Wakker zijn is het bewustzijn scherpen

en voelen dat er een regisseur is die het lichaam en geest leidt in de richting van

een bewuste keuze.Wakker zijn is weten dat alles wat gaat komen,je niet zomaar

overkomt,doch aangestuurd wordt door een antegrade bewustwording van het nu.

Wakker blijven is een strijd tussen bewustzijn en vermoeidheid,tussen geeuwen en

de ogen sluiten.Als de ogen worden gesloten dan daalt het bewustzijn en verlies je

het gecoƶrdineerde samenspel tussen lichaam en geest.Weten dat de slaap je gaat

overmannen in een moment van afscheid van het evoluerende nu en als een sneltrein

van nieuwe sensaties het station verlaat.Slapen,dromen ,in de lucht tussen de wolken

en de bergen,de meren en de mensen,drijven over elke vorm van beschaving heen.

Landen tussen hoge bomen in sneeuw en grasland,tussen vreemden en bekenden.

Slapen is zijn in een andere dimensie.

Een slaapwereld waar in we dagelijks zijn, krijgt toch te weinig spirituele aandacht

binnen ons filosofische denken.Het brengt ons buiten het denken en wordt daarom meer

beschouwd als een bijna abstract gegeven, dan een veranderde vorm van menselijk

functioneren.

Mijn bed wacht en ik zal gaan slapen in de wetenschap dat de volgende dag weer een

moment van ontwaken brengt dat de dag tevoren in mijn slaap was verpakt.


J.J.v.Verre.

Geen opmerkingen: